Перейти до основного вмісту

 19.11,2021.

4 МСТУ. Хімія. Урок №26.

Тема: Неметали. Загальна характеристика неметалів                                                             \

Домашня робота.

У робочий зошит законспктуйте тему відповідно питань, які помічено червоним кольорпом.

На закріплення:

Перепишіть дані таблиці(тільки будову атомів елементів)

 Вивчення нового матеріалу

1. Положення  неметалічних елементів у періодичній системі Д.І. Менделєєва

    Неметалічні елементи розміщуються в головних підгрупах ІІІ – VІІІ груп періодичної системи і займають праву частину її довгого варіанту (якщо від В до Аt провести уявну діагональ то в правому верхньому кутку і на самій діагоналі будуть розміщуватися неметалічні елементи). По періоду  неметалічні властивості посилюються.     

Неметали в межах своєї підгрупи дуже подібні за будовою зовнішнього енергетичного шару та властивостей, тому вони мають ще загальні характерні назви:

 неметали IV групи- підгрупа Карбону.

 V  групи – Пніктогени (в перекладі з грецької «задушливі», що характерно для цих сполук з Гідрогеном), 

VI – Халькогени ( з грецької «утворені міддю»),

 VII – Галогени ( з грецької « солетвірні») 

VIII -  благородні гази або інертні речовини.   

  2.Будова атомів неметалічних елементів                                                                                                  

На зовнішньому енергетичному рівні у неметалічних елементів є 4- електронів ( 3 електрони у Бору та по 8 електронів в інертних елементів), 

у хімічних реакціях неметали можуть як приєднувати електрони, набуваючи стійкого зовнішнього енергетичного рівня,  так  і віддавати їх.

 Атом Гідрогену може віддавати електрон, набуваючи ступінь окиснення  +1, тому його часто розміщують у І-А групі (подібно до лужних металів), також може приєднувати електрон, на буваючи ступінь окиснення  -1, тому він подібний до Галогенів. 

Зважаючи на електронну будову зовнішнього енергетичного рівня атомів неметалічних елементів, майже всі неметали  відносять до р-елементів, а Гідроген і Гелій є s-елементами.                                                                                                                                                       

    3. Неметалічні елементи, їх поширеність у природі                                                                 

    Незважаючи на те, що в періодичній таблиці більшість хімічних елементів метали, на нашій планеті неметали більш поширені. Атмосфера, гідросфера і літосфера, а також органічні речовини живих систем,  переважно утворені неметалічними елементами та їх сполуками. Якщо всі хімічні елементи, що існують в природі, прийняти за 100%, то частка металічних елементів складає 19.1%, а решта – неметали.

 Закріплення знань учнів                                                                                                         

Неметалічні елементи

Будова атома

Прості речовини

Поширеність у природі

Н - Гідроген

  1Н

1s1

Водень, Н2

Гідроген – найпоширеніший елемент у Всесвіті, 92% усіх атомів. Гідроген – основна складова частина зірок та  міжзоряного газу. У літосфері він складає 1%, практично весь Гідроген на Землі існує у вигляді сполук. Водень також утворюється в результаті вулканічної діяльності.

О - Оксиген

        8О

1s2s4

Кисень, О2

Оксиген – перший за поширенням у земній корі (58%), кисень – 21% у повітрі

Sі- Силіцій

    14

1s2s6 3s3p2

Кремній,  Si

Силіцій – другий за поширенням у літосфері. Кремній, як проста речовина, у вільному стані в природі не зустрічається.  Найпоширенішою сполукою Силіцію є SіО(силіцій (4)оксид, кремнезем) та солі силікатної кислоти - силікати

С - Карбон

      6C           1s2s2

Деревне вугілля, алмаз, графіт, сажа, C

Карбон – 0,1% від маси земної кори. Вуглець трапляється у вигляді графіту, алмазу, сажі та вуглецевих речовин. Основний елемент органічних речовин

N - Нітроген

      7N               1s2s3

Азот, N2

Нітроген входить до складу білкових молекул. Азот – 78% у повітрі

P - Фосфор

       15P                   1s2 2s2 2р6 3s2 3p3

Фосфор, P

Фосфор -0,09% маси земної кори. У вільному стані не трапляється через високу хімічну активність. Входить до складу фосфоритів та апатитів

S - Сульфур

       16S                  1s2s6 3s3p4

Сірка, S8

Сульфур – близько 0,1% маси земної кори; сірка трапляються у самородному стані й у вигляді сульфідів і сульфатів

F - Флуор

       9F                1s2s5

Фтор, F2

Фтор у  чистому виді в природі не зустрічається, лише у вигляді сполук

Cl - Хлор

     17Cl               1s2s6 3s3p5

Хлор, Cl2

На хлор припадає0,04% маси земної кори. Так як хлор надзвичайно хімічно активний, то в чистому вигляді в природі не зустрічається

I - Йод

        53I                   1s2s6 3s3p4s2 3d10 4p5s2 4d10 5p5

Йод, I2

У чистому вигляді в природі не зустрічається, а лише в сполуках, які  містяться в морській воді і накопичується в морських водоростях

 

 



Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

 30 жовтня 2020. 94 трактористів. Хімія. Урок №12. Тема. Складання електронно-графічних схем утворення з в ’язків   ковалентного, йонного, металічного. Домашнє завдання: - у робочий зошит законспектуйте механізм утворення ковалентного(види гібридизації), йонного, металічного з в ’язків : - на закріплення: питання наприкінці теми(усно). 1.Ковалентний зв’язок Механізм утворення ковалентного зв’язку розглядають на прикладі утворення молекули водню: Н + Н = Н 2 ,                ΔН = -436 кДж/моль.  Збільшення електронної густини зближує ядра, виникає зв’язок між атомами, виділяється енергія. Хімічний зв ‘язок, який утворюється внаслідок узагальнення електронів взаємодіючих атомів (утворення спільної електронної пари), називають ковалентним.   Сполуки з ковалентним зв’язком називають  гомеополярними  або  атомними . sp -Гібридизація Гібридизація однієї  s -  та однієї ...

92 електромонтерів. Біологія і екологія.

Біологія і екологія. 28.04.2020. Група 92 електромонтерів. Урок №35 Тема. Типи звязків між популяціями різних видів в екосистемах. Домашнє завдання. 1. Дайте означення понять трофічний рівень, трофічний ланцюг, трофічна сітка. 2. Схарактеризуйте типи зв'язків між популяціями різних видів в екосистемах. 3. Наведіть власні приклади таких зв‘язків. 4. На закріплення п роаналізуйте наведену трофічну сітку й дайте відповіді на запитання: Які організми розміщені на першому трофічному рівні?  На якому трофічному рівні розміщені миша та коник?  Які організми живляться рослиноїдними тваринами? Трофічні зв'язки.   Ці зв'язки виникають тоді, коли організми одного виду живляться організмами іншого (живими особинами, їхніми рештками або продуктами їхньої життєдіяльності). Функціонування екосистеми пов'язане з перетворенням енергії. Основним джерелом енергії більшості екосистем є сонячне світло, яке фототрофи перетворюють на енергію хімічних зв'яз...
  23.03.2021. 95 трактористів. Біологія і екологія. Урок №46. Тема. Практична робота №3 "Визначення ознак адаптовності різних організмів до середовища існування" Зробити  звіт  практичної роботи у робочому зошиті. 1.        Розглянути колекції комах . 2.        Заповнити таблицю «Адаптації ссавців». 3.        Заповніть таблицю «Пристосування організмів до навколишнього середовища». 4.        Дайте відповіді на запитання. Висновок про виконану роботу. ІНСТРУКЦІЙНА КАРТКА ПРАКТИЧНОГО ЗАНЯТТЯ з теми « Визначення ознак адаптованості різних організмів до середовища існування » 1. Інструктаж з техніки безпеки 2. Теоретичні відомості Більшість сучасних вчених визначають адаптацію як невід’ємну властивість життя. Адаптації можна вважати еволюційними пристосуваннями організму до середовища його існування, що постійно виникають, змінюються і зникають. У вуз...