Перейти до основного вмісту

 19.02.2021.

93 електромонтерів. Біологія і екологія.

Урок №39.

У робочий зошит перепишіть приклади задач. На закріплення дайте відповідь на питання та роз вяжіть задачу 1(наприкінці теми)

Практична робота №2

Тема: Розвязування типових задач з генетики.

Мета: закріпити знання основних генетичних понять та законів, навчитись розв’язувати задачі на моногібридне та дигібридне схрещування, на проміжне та зчеплене зі статтю успадкування.

Матеріали та обладнання: інструкції до виконання практичної роботи, картки з задачами.

 Учні повинні знати: 

-         визначення основних генетичних понять, генетичні символи, закони Менделя, проміжне та зчеплене зі статтю успадкування, аналізуючи схрещування.

-         Учні повинні уміти:

-         характеризувати закони Менделя, явище проміжного успадкування, пояснювати поняття гену, генотипу, фенотипу, домінантні та рецесивні стани ознак, алельні гени, гетерозиготи, гомозиготи; застосовувати знання генетики для складання схем схрещування та розв’язування генетичних задач.  

                                                 Теоретичні відомості:

     Генетика як наука знаходить застосування в усіх видах діяльності людини, пов’язаних з живими істотами: рослинами, тваринами, мікроорганізмами. Результати генетичних досліджень, розв’язування експериментальних задач є теоретичною базою для вирішення багатьох практичних питань:

-         селекції – науки про виведення нових порід тварин і сортів рослин;

-         медичної генетики – для профілактики і лікування спадкових хвороб;

-         генної інженерії – для видалення та перенесення генів.

Під час розв’язування генетичних задач необхідно використовувати генетичні символи:

 Р – батьківські особини, взяті для схрещування;

 Х – знак схрещування;

 ♀ - жіноча стать;

 ♂ - чоловіча стать;

 F1,2  - потомство, гібридні покоління;

 А,  В, С … - домінантні гени;

 а,  в, с… - рецесивні гени;

 АА, ААВВ, аа… - гомозиготи;

 Аа,  Вв,  АаВв … - гетерозиготи.

(А), (В), (С)… - гамети.

Приклади розв’язування задач:

1. Приклад на могібридне схрещування:

Сірий колір тіла мух домінує над чорним, якими будуть гібриди першого покоління, якщо схрестити гомозиготних сірих і чорних мух? Яке потомстві слід чекати від цих гібридів?

Розв’язок:

Позначимо ген сірого кольору А, ген чорного кольору – а; генотип чорної мухи аа, генотип сірої мухи – АА. Запишемо схеми схрещування, визначимо генотипи та фенотипи потомства в  F1 та F2 .

 А)      Р           -    АА  х  аа

        Гамети:        (А)     (а)

           F1          -        Аа  (100% сірі мухи)

 Б)      Р            -    Аа     х    Аа

        Гамети:      (А)  (а)    (А)  (а)

         F1         -    АА,     2Аа.     аа  

                      1    :    2      :   1

                    сірі     сірі      чорні

Відповідь: всі гібриди першого покоління будуть мати сірий колір тіла; в другому поколінні 75% мух будуть сірого кольору, 25% - чорного кольору.

 

 

2. Приклад на проміжне успадкування:       

Ген В зумовлює чорне забарвлення пір’я у курей, ген  в – біле; гетерозиготи мають рябий колір. Яким буде потомство від схрещування білих і рябих курей?

Розвязок:

Визначимо генотипи батьківських форм: ВВ – чорний колір піря,  вв – білий колів;  Вв – рябий  (неповне домінування). Схема схрещування матиме вигляд:

    Р             -    вв    х     Вв

Гамети                (в)        (В)  (в)

 F1                    -    Вв,        вв

                    рябий     білий

                           колір

Відповідь: в потомстві 50% курей будуть мати рябий колір піря, 50% - білий колір.

3. Приклад на аналізуючи  схрещування:

У морської свинки кучерява шерсть – це домінантна ознака, гладенька шерсть – рецесивна. При схрещуванні кучерявої свинки з гладенькою в потомстві отримали 4 кучерявих і 4 гладеньких свинки. Визначити генотипи батьків.

Розвязок:

Позначимо гени: А – кучерява шерсть;  а – гладенька шерсть; генотип свинки з гладенькою шерстю   аа; розщеплення в першому поколінні:  4 : 4 = 1 : 1. Необхідно встановити генотип (гомозигота чи гетерозигота) кучерявої свинки.

     Р              -     аа    х     А?        (Аа)

Гамети               (а)       (А)  (?)

     F1            -     Аа ,        аа

                        1     :      1

                   Кучеряві , гладенькі

Відповідь: кучеряві свинки за генотипом будуть гетерозиготними (Аа).

4. Приклад на дигібридне схрещування:

У собак чорний колір шерсті А домінує над кофейним  а; коротка шерсть В  домінує над довгою  в. Яким буде потомство за генотипом і фенотипом від наступного схрещування: АаВв  х    ааВв?

Розвязок:

Запишемо схему схрещування:

     Р            -               АаВв               х             ааВв

Гамети:            (АВ), (Ав),(аВ), (ав);           (аВ), (ав)

Будуємо решітку Пеннета:

гамети

АВ

аВ

Ав

ав

аВ

АаВВ

ааВВ

АаВв

ааВв

ав

АаВв

ааВв

Аавв

аавв

 

F1       -         3      :      3      :      1      :      1

           чорна       кофейна   чорна     кофейна

         коротка       коротка   довга       довга

           шерсть        шерсть   шерсть     шерсть

Відповідь: у потомстві буде розщеплення  3 : 3 : 1 : 1.

5. Приклад на зчеплене зі статтю успадкування:

Здорова жінка вийшла заміж за чоловіка, хворого на гемофілію. Яка ймовірність народження хворих дітей?

Розвязок:

Ген гемофілії позначимо  h, він перебуває в рецесивному стані та зчеплений з Х – хромосомою; Н – нормальний ген. Запишемо схему схрещування:

 

Р             -          ♀ ХН ХН       х        ♂ ХhY

Гамети:                 Н)                 ( Хh )   (Y)

F1            -                  ХНХh                 ХНY

                         50%                   50%

                       Дівчата       хлопці

Відповідь: ймовірність народження хворих дітей становить 0%, хоча дівчатка є носіями гену гемофілії.

6. Приклад на успадкування груп крові в людини:

У жінки І І група крові, чоловік має І І І групу крові. Вони гетерозиготні за цією ознакою. Визначити, які групи крові матимуть їхні діти.

Розвязок:

У людини може бути чотири групи крові. В генетиці групи крові позначають таким чином:

І група            -         Іо Іо;

І І група         -          ІА Іо    або ІА ІА;

І І І група       -         ІВ Іо     або ІВ ІВ;

ІV  група        -         ІА ІВ.

Запишемо схему схрещування:

Р           -      ♀ ІАІо         х       ІВІо

Гамети:       А)  о)   ;          В)    о)

F1         -   ІАІВ;     ІВІо ;     ІАІо ;     ІоІо

               1         3         2        1

                      групи крові

Відповідь: ймовірність народження дітей з кожною групою крові однакова, вона становить по 25%.

 

 

Хід роботи

Розв’язати задачі з генетики:

1.     Червоний  колір плодів томатів домінує над жовтим. Якими будуть гібриди першого покоління, якщо схрестити гомозиготних томати з червоними  і жовтими плодами? Яке потомстві слід чекати від цих гібридів?

2.     У морської свинки кучерява шерсть – це домінантна ознака, гладенька шерсть – рецесивна. При схрещуванні кучерявої свинки з гладенькою в потомстві отримали 5 кучерявих і 5 гладеньких свинки. Визначити генотипи батьків.

3.     У собак чорний колір шерсті А домінує над кофейним  а; коротка шерсть В  домінує над довгою  в. Яким буде потомство за генотипом і фенотипом від наступного схрещування: ВВСс  х    ВвСс?

4.     Здорова жінка вийшла заміж за чоловіка, хворого на дальтонізм. Яка ймовірність народження хворих дітей?

5.     У жінки І І І група крові, чоловік має І І  групу крові. Вони гетерозиготні за цією ознакою. Визначити, які групи крові матимуть їхні діти.

Питання для перевірки:

1.     Дати визначення генетичним поняттям: генотип, фенотип, домінантний ген, рецесивний ген, гомозигота, гетерозигота, алельні гени.

2.     Яке схрещування називається моногібридним? Сформулювати перший і другий закони Менделя.

3.     Яке схрещування називається дигібридним? Сформулювати третій закон Менделя.

4.     Яке успадкування називається проміжним та зчепленим зі статтю?

5.     Як і з якою метою проводять аналізуюче схрещування?

 

 


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

 30 жовтня 2020. 94 трактористів. Хімія. Урок №12. Тема. Складання електронно-графічних схем утворення з в ’язків   ковалентного, йонного, металічного. Домашнє завдання: - у робочий зошит законспектуйте механізм утворення ковалентного(види гібридизації), йонного, металічного з в ’язків : - на закріплення: питання наприкінці теми(усно). 1.Ковалентний зв’язок Механізм утворення ковалентного зв’язку розглядають на прикладі утворення молекули водню: Н + Н = Н 2 ,                ΔН = -436 кДж/моль.  Збільшення електронної густини зближує ядра, виникає зв’язок між атомами, виділяється енергія. Хімічний зв ‘язок, який утворюється внаслідок узагальнення електронів взаємодіючих атомів (утворення спільної електронної пари), називають ковалентним.   Сполуки з ковалентним зв’язком називають  гомеополярними  або  атомними . sp -Гібридизація Гібридизація однієї  s -  та однієї ...

92 електромонтерів. Біологія і екологія.

Біологія і екологія. 28.04.2020. Група 92 електромонтерів. Урок №35 Тема. Типи звязків між популяціями різних видів в екосистемах. Домашнє завдання. 1. Дайте означення понять трофічний рівень, трофічний ланцюг, трофічна сітка. 2. Схарактеризуйте типи зв'язків між популяціями різних видів в екосистемах. 3. Наведіть власні приклади таких зв‘язків. 4. На закріплення п роаналізуйте наведену трофічну сітку й дайте відповіді на запитання: Які організми розміщені на першому трофічному рівні?  На якому трофічному рівні розміщені миша та коник?  Які організми живляться рослиноїдними тваринами? Трофічні зв'язки.   Ці зв'язки виникають тоді, коли організми одного виду живляться організмами іншого (живими особинами, їхніми рештками або продуктами їхньої життєдіяльності). Функціонування екосистеми пов'язане з перетворенням енергії. Основним джерелом енергії більшості екосистем є сонячне світло, яке фототрофи перетворюють на енергію хімічних зв'яз...
  23.03.2021. 95 трактористів. Біологія і екологія. Урок №46. Тема. Практична робота №3 "Визначення ознак адаптовності різних організмів до середовища існування" Зробити  звіт  практичної роботи у робочому зошиті. 1.        Розглянути колекції комах . 2.        Заповнити таблицю «Адаптації ссавців». 3.        Заповніть таблицю «Пристосування організмів до навколишнього середовища». 4.        Дайте відповіді на запитання. Висновок про виконану роботу. ІНСТРУКЦІЙНА КАРТКА ПРАКТИЧНОГО ЗАНЯТТЯ з теми « Визначення ознак адаптованості різних організмів до середовища існування » 1. Інструктаж з техніки безпеки 2. Теоретичні відомості Більшість сучасних вчених визначають адаптацію як невід’ємну властивість життя. Адаптації можна вважати еволюційними пристосуваннями організму до середовища його існування, що постійно виникають, змінюються і зникають. У вуз...