Перейти до основного вмісту

 19.02.2021.

93 електромонтерів. Біологія і екологія.

Урок №39.

У робочий зошит перепишіть приклади задач. На закріплення дайте відповідь на питання та роз вяжіть задачу 1(наприкінці теми)

Практична робота №2

Тема: Розвязування типових задач з генетики.

Мета: закріпити знання основних генетичних понять та законів, навчитись розв’язувати задачі на моногібридне та дигібридне схрещування, на проміжне та зчеплене зі статтю успадкування.

Матеріали та обладнання: інструкції до виконання практичної роботи, картки з задачами.

 Учні повинні знати: 

-         визначення основних генетичних понять, генетичні символи, закони Менделя, проміжне та зчеплене зі статтю успадкування, аналізуючи схрещування.

-         Учні повинні уміти:

-         характеризувати закони Менделя, явище проміжного успадкування, пояснювати поняття гену, генотипу, фенотипу, домінантні та рецесивні стани ознак, алельні гени, гетерозиготи, гомозиготи; застосовувати знання генетики для складання схем схрещування та розв’язування генетичних задач.  

                                                 Теоретичні відомості:

     Генетика як наука знаходить застосування в усіх видах діяльності людини, пов’язаних з живими істотами: рослинами, тваринами, мікроорганізмами. Результати генетичних досліджень, розв’язування експериментальних задач є теоретичною базою для вирішення багатьох практичних питань:

-         селекції – науки про виведення нових порід тварин і сортів рослин;

-         медичної генетики – для профілактики і лікування спадкових хвороб;

-         генної інженерії – для видалення та перенесення генів.

Під час розв’язування генетичних задач необхідно використовувати генетичні символи:

 Р – батьківські особини, взяті для схрещування;

 Х – знак схрещування;

 ♀ - жіноча стать;

 ♂ - чоловіча стать;

 F1,2  - потомство, гібридні покоління;

 А,  В, С … - домінантні гени;

 а,  в, с… - рецесивні гени;

 АА, ААВВ, аа… - гомозиготи;

 Аа,  Вв,  АаВв … - гетерозиготи.

(А), (В), (С)… - гамети.

Приклади розв’язування задач:

1. Приклад на могібридне схрещування:

Сірий колір тіла мух домінує над чорним, якими будуть гібриди першого покоління, якщо схрестити гомозиготних сірих і чорних мух? Яке потомстві слід чекати від цих гібридів?

Розв’язок:

Позначимо ген сірого кольору А, ген чорного кольору – а; генотип чорної мухи аа, генотип сірої мухи – АА. Запишемо схеми схрещування, визначимо генотипи та фенотипи потомства в  F1 та F2 .

 А)      Р           -    АА  х  аа

        Гамети:        (А)     (а)

           F1          -        Аа  (100% сірі мухи)

 Б)      Р            -    Аа     х    Аа

        Гамети:      (А)  (а)    (А)  (а)

         F1         -    АА,     2Аа.     аа  

                      1    :    2      :   1

                    сірі     сірі      чорні

Відповідь: всі гібриди першого покоління будуть мати сірий колір тіла; в другому поколінні 75% мух будуть сірого кольору, 25% - чорного кольору.

 

 

2. Приклад на проміжне успадкування:       

Ген В зумовлює чорне забарвлення пір’я у курей, ген  в – біле; гетерозиготи мають рябий колір. Яким буде потомство від схрещування білих і рябих курей?

Розвязок:

Визначимо генотипи батьківських форм: ВВ – чорний колір піря,  вв – білий колів;  Вв – рябий  (неповне домінування). Схема схрещування матиме вигляд:

    Р             -    вв    х     Вв

Гамети                (в)        (В)  (в)

 F1                    -    Вв,        вв

                    рябий     білий

                           колір

Відповідь: в потомстві 50% курей будуть мати рябий колір піря, 50% - білий колір.

3. Приклад на аналізуючи  схрещування:

У морської свинки кучерява шерсть – це домінантна ознака, гладенька шерсть – рецесивна. При схрещуванні кучерявої свинки з гладенькою в потомстві отримали 4 кучерявих і 4 гладеньких свинки. Визначити генотипи батьків.

Розвязок:

Позначимо гени: А – кучерява шерсть;  а – гладенька шерсть; генотип свинки з гладенькою шерстю   аа; розщеплення в першому поколінні:  4 : 4 = 1 : 1. Необхідно встановити генотип (гомозигота чи гетерозигота) кучерявої свинки.

     Р              -     аа    х     А?        (Аа)

Гамети               (а)       (А)  (?)

     F1            -     Аа ,        аа

                        1     :      1

                   Кучеряві , гладенькі

Відповідь: кучеряві свинки за генотипом будуть гетерозиготними (Аа).

4. Приклад на дигібридне схрещування:

У собак чорний колір шерсті А домінує над кофейним  а; коротка шерсть В  домінує над довгою  в. Яким буде потомство за генотипом і фенотипом від наступного схрещування: АаВв  х    ааВв?

Розвязок:

Запишемо схему схрещування:

     Р            -               АаВв               х             ааВв

Гамети:            (АВ), (Ав),(аВ), (ав);           (аВ), (ав)

Будуємо решітку Пеннета:

гамети

АВ

аВ

Ав

ав

аВ

АаВВ

ааВВ

АаВв

ааВв

ав

АаВв

ааВв

Аавв

аавв

 

F1       -         3      :      3      :      1      :      1

           чорна       кофейна   чорна     кофейна

         коротка       коротка   довга       довга

           шерсть        шерсть   шерсть     шерсть

Відповідь: у потомстві буде розщеплення  3 : 3 : 1 : 1.

5. Приклад на зчеплене зі статтю успадкування:

Здорова жінка вийшла заміж за чоловіка, хворого на гемофілію. Яка ймовірність народження хворих дітей?

Розвязок:

Ген гемофілії позначимо  h, він перебуває в рецесивному стані та зчеплений з Х – хромосомою; Н – нормальний ген. Запишемо схему схрещування:

 

Р             -          ♀ ХН ХН       х        ♂ ХhY

Гамети:                 Н)                 ( Хh )   (Y)

F1            -                  ХНХh                 ХНY

                         50%                   50%

                       Дівчата       хлопці

Відповідь: ймовірність народження хворих дітей становить 0%, хоча дівчатка є носіями гену гемофілії.

6. Приклад на успадкування груп крові в людини:

У жінки І І група крові, чоловік має І І І групу крові. Вони гетерозиготні за цією ознакою. Визначити, які групи крові матимуть їхні діти.

Розвязок:

У людини може бути чотири групи крові. В генетиці групи крові позначають таким чином:

І група            -         Іо Іо;

І І група         -          ІА Іо    або ІА ІА;

І І І група       -         ІВ Іо     або ІВ ІВ;

ІV  група        -         ІА ІВ.

Запишемо схему схрещування:

Р           -      ♀ ІАІо         х       ІВІо

Гамети:       А)  о)   ;          В)    о)

F1         -   ІАІВ;     ІВІо ;     ІАІо ;     ІоІо

               1         3         2        1

                      групи крові

Відповідь: ймовірність народження дітей з кожною групою крові однакова, вона становить по 25%.

 

 

Хід роботи

Розв’язати задачі з генетики:

1.     Червоний  колір плодів томатів домінує над жовтим. Якими будуть гібриди першого покоління, якщо схрестити гомозиготних томати з червоними  і жовтими плодами? Яке потомстві слід чекати від цих гібридів?

2.     У морської свинки кучерява шерсть – це домінантна ознака, гладенька шерсть – рецесивна. При схрещуванні кучерявої свинки з гладенькою в потомстві отримали 5 кучерявих і 5 гладеньких свинки. Визначити генотипи батьків.

3.     У собак чорний колір шерсті А домінує над кофейним  а; коротка шерсть В  домінує над довгою  в. Яким буде потомство за генотипом і фенотипом від наступного схрещування: ВВСс  х    ВвСс?

4.     Здорова жінка вийшла заміж за чоловіка, хворого на дальтонізм. Яка ймовірність народження хворих дітей?

5.     У жінки І І І група крові, чоловік має І І  групу крові. Вони гетерозиготні за цією ознакою. Визначити, які групи крові матимуть їхні діти.

Питання для перевірки:

1.     Дати визначення генетичним поняттям: генотип, фенотип, домінантний ген, рецесивний ген, гомозигота, гетерозигота, алельні гени.

2.     Яке схрещування називається моногібридним? Сформулювати перший і другий закони Менделя.

3.     Яке схрещування називається дигібридним? Сформулювати третій закон Менделя.

4.     Яке успадкування називається проміжним та зчепленим зі статтю?

5.     Як і з якою метою проводять аналізуюче схрещування?

 

 


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

  Директорська контрольна робота з біології і екології за ІІ семестр 2022-2023 н.р. (І курс) Для дистанційників.   Зворотній зв'язок з викладачем: 1. Електронна адреса: damaskina.toma@ukr.net; 2. VIBER (0951827836)  Надсилати роботи   І варіант. І. Оберіть одну правильну відповідь: 1. Віруси складаються із: а)целюлози та білків; б)ядра та цитоплазми; в)ДНК ТА РНК; г)білків. 2. Однією із функцій білків є: а)теплоізоляційна; б)осмотична; в)каталітична(ферментативна); г)кодування і збереження спадкової інформації. 3. Перший закон Менделя називають: а)законом домінування; б)законом розщеплення; в)законом незалежного комбінування ознак; г)законом рекомбінації.. ІІ. 1. Ділянка хромосоми, в якій розташований ген, називається: а)локусом; б)алелем; в)зиготою; г)фенотипом.      2. Спадковість—це -------------------------------------------------------------------------------------------------------- ІІІ.1.  Встановіть відповідність. 1.       Ген—це                         
 30 жовтня 2020. 94 трактористів. Хімія. Урок №12. Тема. Складання електронно-графічних схем утворення з в ’язків   ковалентного, йонного, металічного. Домашнє завдання: - у робочий зошит законспектуйте механізм утворення ковалентного(види гібридизації), йонного, металічного з в ’язків : - на закріплення: питання наприкінці теми(усно). 1.Ковалентний зв’язок Механізм утворення ковалентного зв’язку розглядають на прикладі утворення молекули водню: Н + Н = Н 2 ,                ΔН = -436 кДж/моль.  Збільшення електронної густини зближує ядра, виникає зв’язок між атомами, виділяється енергія. Хімічний зв ‘язок, який утворюється внаслідок узагальнення електронів взаємодіючих атомів (утворення спільної електронної пари), називають ковалентним.   Сполуки з ковалентним зв’язком називають  гомеополярними  або  атомними . sp -Гібридизація Гібридизація однієї  s -  та однієї р-орбіталі відбувається у атома берилію при утворенні молекули ВеС1 2 .  Атом берилію утворює хімічні зв’язки у збудженому с

92 електромонтерів. Біологія і екологія.

Біологія і екологія. 26.05.20. Група 92 електромонтерів. Урок №39. Тема. Біогеохімічні цикли як необхідна умова існування біосфери. Домашнє завдання. 1 .Законспектуйте тему у робочий зошит. 2.Складіть міні-твір «Подорож води в біосфері», використовуючи  схему. 3. Дайте відповіді на питання закріплення(письмово). В останні століття з'явився новий чинник, що збільшує кількість вільних хімічних елементів, переважно газів і металів, на земній поверхні.  Людина. В. І. Вернадський Чи згодні ви з цим висловом? Чому? Вивчення нового матеріалу Як відомо, продуценти засвоюють енергію Сонця й залучають її в біогеохімічні цикли через процес фотосинтезу, який здійснюється переважно організмами, що мають хлорофіл.  Процеси фотосинтезу тривають уже понад 1,5 млрд років і, здавалось, хімічні елементи, що беруть участь у цих процесах, повинні були б уже давно вичерпатись. Однак цього, як ви знаєте, не відбувається. Насправді всі потрібні для підтримання життя речовини не вич