Перейти до основного вмісту

 19.02.2021.

93 електромонтерів. Біологія і екологія.

Урок №39.

У робочий зошит перепишіть приклади задач. На закріплення дайте відповідь на питання та роз вяжіть задачу 1(наприкінці теми)

Практична робота №2

Тема: Розвязування типових задач з генетики.

Мета: закріпити знання основних генетичних понять та законів, навчитись розв’язувати задачі на моногібридне та дигібридне схрещування, на проміжне та зчеплене зі статтю успадкування.

Матеріали та обладнання: інструкції до виконання практичної роботи, картки з задачами.

 Учні повинні знати: 

-         визначення основних генетичних понять, генетичні символи, закони Менделя, проміжне та зчеплене зі статтю успадкування, аналізуючи схрещування.

-         Учні повинні уміти:

-         характеризувати закони Менделя, явище проміжного успадкування, пояснювати поняття гену, генотипу, фенотипу, домінантні та рецесивні стани ознак, алельні гени, гетерозиготи, гомозиготи; застосовувати знання генетики для складання схем схрещування та розв’язування генетичних задач.  

                                                 Теоретичні відомості:

     Генетика як наука знаходить застосування в усіх видах діяльності людини, пов’язаних з живими істотами: рослинами, тваринами, мікроорганізмами. Результати генетичних досліджень, розв’язування експериментальних задач є теоретичною базою для вирішення багатьох практичних питань:

-         селекції – науки про виведення нових порід тварин і сортів рослин;

-         медичної генетики – для профілактики і лікування спадкових хвороб;

-         генної інженерії – для видалення та перенесення генів.

Під час розв’язування генетичних задач необхідно використовувати генетичні символи:

 Р – батьківські особини, взяті для схрещування;

 Х – знак схрещування;

 ♀ - жіноча стать;

 ♂ - чоловіча стать;

 F1,2  - потомство, гібридні покоління;

 А,  В, С … - домінантні гени;

 а,  в, с… - рецесивні гени;

 АА, ААВВ, аа… - гомозиготи;

 Аа,  Вв,  АаВв … - гетерозиготи.

(А), (В), (С)… - гамети.

Приклади розв’язування задач:

1. Приклад на могібридне схрещування:

Сірий колір тіла мух домінує над чорним, якими будуть гібриди першого покоління, якщо схрестити гомозиготних сірих і чорних мух? Яке потомстві слід чекати від цих гібридів?

Розв’язок:

Позначимо ген сірого кольору А, ген чорного кольору – а; генотип чорної мухи аа, генотип сірої мухи – АА. Запишемо схеми схрещування, визначимо генотипи та фенотипи потомства в  F1 та F2 .

 А)      Р           -    АА  х  аа

        Гамети:        (А)     (а)

           F1          -        Аа  (100% сірі мухи)

 Б)      Р            -    Аа     х    Аа

        Гамети:      (А)  (а)    (А)  (а)

         F1         -    АА,     2Аа.     аа  

                      1    :    2      :   1

                    сірі     сірі      чорні

Відповідь: всі гібриди першого покоління будуть мати сірий колір тіла; в другому поколінні 75% мух будуть сірого кольору, 25% - чорного кольору.

 

 

2. Приклад на проміжне успадкування:       

Ген В зумовлює чорне забарвлення пір’я у курей, ген  в – біле; гетерозиготи мають рябий колір. Яким буде потомство від схрещування білих і рябих курей?

Розвязок:

Визначимо генотипи батьківських форм: ВВ – чорний колір піря,  вв – білий колів;  Вв – рябий  (неповне домінування). Схема схрещування матиме вигляд:

    Р             -    вв    х     Вв

Гамети                (в)        (В)  (в)

 F1                    -    Вв,        вв

                    рябий     білий

                           колір

Відповідь: в потомстві 50% курей будуть мати рябий колір піря, 50% - білий колір.

3. Приклад на аналізуючи  схрещування:

У морської свинки кучерява шерсть – це домінантна ознака, гладенька шерсть – рецесивна. При схрещуванні кучерявої свинки з гладенькою в потомстві отримали 4 кучерявих і 4 гладеньких свинки. Визначити генотипи батьків.

Розвязок:

Позначимо гени: А – кучерява шерсть;  а – гладенька шерсть; генотип свинки з гладенькою шерстю   аа; розщеплення в першому поколінні:  4 : 4 = 1 : 1. Необхідно встановити генотип (гомозигота чи гетерозигота) кучерявої свинки.

     Р              -     аа    х     А?        (Аа)

Гамети               (а)       (А)  (?)

     F1            -     Аа ,        аа

                        1     :      1

                   Кучеряві , гладенькі

Відповідь: кучеряві свинки за генотипом будуть гетерозиготними (Аа).

4. Приклад на дигібридне схрещування:

У собак чорний колір шерсті А домінує над кофейним  а; коротка шерсть В  домінує над довгою  в. Яким буде потомство за генотипом і фенотипом від наступного схрещування: АаВв  х    ааВв?

Розвязок:

Запишемо схему схрещування:

     Р            -               АаВв               х             ааВв

Гамети:            (АВ), (Ав),(аВ), (ав);           (аВ), (ав)

Будуємо решітку Пеннета:

гамети

АВ

аВ

Ав

ав

аВ

АаВВ

ааВВ

АаВв

ааВв

ав

АаВв

ааВв

Аавв

аавв

 

F1       -         3      :      3      :      1      :      1

           чорна       кофейна   чорна     кофейна

         коротка       коротка   довга       довга

           шерсть        шерсть   шерсть     шерсть

Відповідь: у потомстві буде розщеплення  3 : 3 : 1 : 1.

5. Приклад на зчеплене зі статтю успадкування:

Здорова жінка вийшла заміж за чоловіка, хворого на гемофілію. Яка ймовірність народження хворих дітей?

Розвязок:

Ген гемофілії позначимо  h, він перебуває в рецесивному стані та зчеплений з Х – хромосомою; Н – нормальний ген. Запишемо схему схрещування:

 

Р             -          ♀ ХН ХН       х        ♂ ХhY

Гамети:                 Н)                 ( Хh )   (Y)

F1            -                  ХНХh                 ХНY

                         50%                   50%

                       Дівчата       хлопці

Відповідь: ймовірність народження хворих дітей становить 0%, хоча дівчатка є носіями гену гемофілії.

6. Приклад на успадкування груп крові в людини:

У жінки І І група крові, чоловік має І І І групу крові. Вони гетерозиготні за цією ознакою. Визначити, які групи крові матимуть їхні діти.

Розвязок:

У людини може бути чотири групи крові. В генетиці групи крові позначають таким чином:

І група            -         Іо Іо;

І І група         -          ІА Іо    або ІА ІА;

І І І група       -         ІВ Іо     або ІВ ІВ;

ІV  група        -         ІА ІВ.

Запишемо схему схрещування:

Р           -      ♀ ІАІо         х       ІВІо

Гамети:       А)  о)   ;          В)    о)

F1         -   ІАІВ;     ІВІо ;     ІАІо ;     ІоІо

               1         3         2        1

                      групи крові

Відповідь: ймовірність народження дітей з кожною групою крові однакова, вона становить по 25%.

 

 

Хід роботи

Розв’язати задачі з генетики:

1.     Червоний  колір плодів томатів домінує над жовтим. Якими будуть гібриди першого покоління, якщо схрестити гомозиготних томати з червоними  і жовтими плодами? Яке потомстві слід чекати від цих гібридів?

2.     У морської свинки кучерява шерсть – це домінантна ознака, гладенька шерсть – рецесивна. При схрещуванні кучерявої свинки з гладенькою в потомстві отримали 5 кучерявих і 5 гладеньких свинки. Визначити генотипи батьків.

3.     У собак чорний колір шерсті А домінує над кофейним  а; коротка шерсть В  домінує над довгою  в. Яким буде потомство за генотипом і фенотипом від наступного схрещування: ВВСс  х    ВвСс?

4.     Здорова жінка вийшла заміж за чоловіка, хворого на дальтонізм. Яка ймовірність народження хворих дітей?

5.     У жінки І І І група крові, чоловік має І І  групу крові. Вони гетерозиготні за цією ознакою. Визначити, які групи крові матимуть їхні діти.

Питання для перевірки:

1.     Дати визначення генетичним поняттям: генотип, фенотип, домінантний ген, рецесивний ген, гомозигота, гетерозигота, алельні гени.

2.     Яке схрещування називається моногібридним? Сформулювати перший і другий закони Менделя.

3.     Яке схрещування називається дигібридним? Сформулювати третій закон Менделя.

4.     Яке успадкування називається проміжним та зчепленим зі статтю?

5.     Як і з якою метою проводять аналізуюче схрещування?

 

 


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

    4 .12.2023. 97 трактористів. Хімія.Урок №18(78) Тема. Гідроліз солей. На окремих аркушах законспектуйте тему(зверніть увагу на матеріал, який помічено темним кольором) . Оформіть лабораторну роботу. На закріплення дайте відповідь на питання(письмово) 4. Укажіть сіль, утворену сильною основою та слабкою кислотою. А  LiCl Б  K 2 SO 3 В  KNO 3 Г  ВаСl 2 5. Позначте сіль, розчин якої матиме лужну реакцію. А  KCl Б  Na 2 S В  NaNO 3 Г  Na 2 SO 4 6. Позначте сіль, розчин якої матиме кислотну реакцію. А  NH 4 NO 3 Б  (NH 4 ) 2 S В  (NH 4 ) 2 CO 3 Г  (NH 4 ) 2 SO 3 З воротній зв'язок з викладачем: 1. Електронна адреса: damaskina.toma@ukr.net; 2. VIBER (0951827836)  Надсилати роботи   1.Гідроліз солей  —  це реакції обміну йонів солі з водою, унаслідок чого утворюється слабкий електроліт. Сіль є продуктом взаємодії основи з кислотою. Залежно від їхньої сили, розрізняють чотири типи солей, утворених:...
  15.11.2021. 5 кухар;пекар. Хімія. Урок №18. Тестування з теми: "Хімічний зв'язок і будова речовини" Домашнє завдання. У робочому зошиті зробіть контрольну роботу (варіант оберіть самостійно) Варіант 1 І .  1 .  Між атомами хімічних елементів зі значною різницею електронегативностей виникає зв’язок: А) йонний; Б) ковалентний неполярний;   В) водневий; Г) ковалентний полярний; 2. У калій гідроксиді хімічний зв’язок: А) ковалентний полярний і ковалентний неполярний; Б) йонний і ковалентний полярний; В) ковалентний полярний і йонний;  Г) йонний і ковалентний неполярний. ІІ .   1 .Укажіть ознаки речовин з йонним типом хімічного зв’язку: А) рідини з високими температурами кипіння; Б) рідини з низькими температурами кипіння; В) кристалічні речовини з низькими температурами плавлення; Г) кристалічні речовини з високими температурами плавлення. 2.   Виберіть рядок, в якому перелічені сполуки з йонним хімі...
 30 жовтня 2020. 94 трактористів. Хімія. Урок №12. Тема. Складання електронно-графічних схем утворення з в ’язків   ковалентного, йонного, металічного. Домашнє завдання: - у робочий зошит законспектуйте механізм утворення ковалентного(види гібридизації), йонного, металічного з в ’язків : - на закріплення: питання наприкінці теми(усно). 1.Ковалентний зв’язок Механізм утворення ковалентного зв’язку розглядають на прикладі утворення молекули водню: Н + Н = Н 2 ,                ΔН = -436 кДж/моль.  Збільшення електронної густини зближує ядра, виникає зв’язок між атомами, виділяється енергія. Хімічний зв ‘язок, який утворюється внаслідок узагальнення електронів взаємодіючих атомів (утворення спільної електронної пари), називають ковалентним.   Сполуки з ковалентним зв’язком називають  гомеополярними  або  атомними . sp -Гібридизація Гібридизація однієї  s -  та однієї ...