ПОНЯТТЯ "ВЕБ-КВЕСТ"
Є багато визначень поняття "Веб-квест". Деякі з них:
Ø Квест (Quest) в перекладі з англійської мови – тривалий цілеспрямований пошук, який може
бути пов’язаний з прикладами або грою; також слугує для позначення однієї з
різновидів комп’ютерних ігор .
Ø Веб-квест – це формат
уроку, занаття з орієнтацією на розвиток пізнавальної дослідницької діяльності студентів,
на якому основна частина інформації
здобувається через ресурси мережі Інтернет;
Ø Веб-квест є новим засобом
використання технологій, що використовується в
процесі заняття, орієнтованого на студентів (учнів), які залучені в навчальний процес, сприяє
заохоченню їхнього критичного мислення;
Ø Веб-квест – це вид
Інтернет-проекту, що дає можливість студентам, учням ефективно використовувати інформацію, яка знайдена в Інтернет;
Ø Веб-квест – це дидактична
структура, в межах якої викладач формує пошукову діяльність студентів, учнів, задає для них параметри цієї діяльності та визначає її
тривалість.
Ø Веб-квест – спеціальним чином організований вид
дослідницької діяльності, для виконання якої студенти здійснюють пошук
інформації в мережі Інтернет за вказаними адресами .
Найбільш прийнятним є наступне визначення:
Веб-квест – проблемне завдання з
елементами рольової гри, для виконання якої
використовуються інформаційні ресурси мережі Інтернет.
Веб-квести створені засобами Веб-технологій у середовищі WWW за своєю організацією є досить складними;
вони спрямовані на розвиток у студентів, учнів аналітичного і творчого
мислення; самостійної роботи; викладач має володіти високим рівнем предметної,
методичної та інформаційно-комунікаційної компетентності.
Таким чином, Веб-квест
поєднує в собі ідеї проектного методу та ігрових технологій у середовищі WWW засобами Веб-технологій. Доцільно навести визначення освітнього
Веб-квесту, що використовується в
навчально-виховному процесі.
Освітній Веб-квест –це
сайт в Інтернеті, з яким працюють студенти, виконуючи нову навчальну задачу.
Окремо
можна зупинитись на освітніх Веб-квестах.
Педагог А. О. Хуторський визначає їх таким
чином: «Веб-квести – це Веб- сторінки з певної тематики на освітніх сайтах, що
з’єднані гіперпосиланнями із сторінками інших сайтів «Всесвітньої павутини»WWW». Наприклад, сторінки з курсу астрономії мають
посилання на сервери реально діючих
обсерваторій, наукові бібліотеки, космічні організації. При цьому сама Веб-сторінка оформляється як освітня, з відповідним описом, цілями, завданнями,
контролюючими функціями.
Освітні Веб-квести можуть
бути автономними або входити до змісту навчальних курсів.
На
Веб-сторінці з дисципліни розміщено текст викладача, який підготував зміст цієї
дисципліни. Кожна теза в тексті супроводжується посиланнями на сайти, ілюстрації та інші матеріали з питання, щ вивчається. Кількість гіперпосилань може досягати двох десятків, студенти самостійно обирають ті матеріали, що потрібні для
дослідження певного питання.
Освітні Веб-квести можуть
бути створені з будь-яких дисциплін: природничо-наукових, гуманітарних та ін.
Наприклад, матеріали для
Веб-квестів з історії слов’янської культури є на сервері музею Кунсткамера в
Петербурзі (www.Kunstkamera.ru). На
сайті Дарвінського державного музею можна познайомитись з Мезозоєм (www.darwin.museum.ru).
Веб-квест – це дидактична
структура, в рамках якої викладач удосконалює пошукову діяльність студентів,
задає їм параметри цієї діяльності і визначає її час. Викладач перестає бути джерелом знань, але створює
необхідні умови для пошуку і обробки інформації .
Дистанційна форма навчання
Така діяльність перетворює студентів на
активних суб'єктів навчальної діяльності, підвищуючи не лише мотивацію до
процесу здобуття знань, але і відповідальність за результати цієї діяльності і
їх презентацію. Ця методика є
сучасною та перспективною, має ряд переваг, заслуговує на широке впровадження в
навчально-виховний процес.
Завдяки
конструктивному підходу до навчання, студенти не лише добирають і упорядковують інформацію,
отриману з Інтернету, а також скеровують свою діяльність на поставлене перед
ними завдання. Це технологія, яка дозволяє працювати в групах (від трьох до
п’яти чоловік), розвиває конкурентність і лідерські якості.
Розробник веб-квесту Берні Додж, визначив наступні
види завдань для веб-квестів:
Ø Переказ —
демонстрація розуміння теми на основі подання матеріалів з різних джерел в
новому форматі: створення презентації, плаката, оповідання.
Ø Планування
та проектування — розробка плану або проекту на основі
заданих умов.
Ø Самопізнання —
будь-які аспекти дослідження особистості.
Ø Компіляція —
трансформація формату інформації, отриманої з різних джерел: створення книги
кулінарних рецептів, віртуальної виставки, капсули часу, капсули культури.
Ø Творче
завдання — творча робота у певному жанрі - створення п'єси,
вірші, пісні, відеоролика.
Ø Аналітична
задача — пошук і систематизація інформації.
Ø Детектив,
головоломка, таємнича історія — висновки на основі суперечливих
фактів.
Ø Досягнення
консенсусу — вироблення рішення по гострій проблемі.
Ø Оцінка —
обґрунтування певної точки зору.
Ø Журналістське
розслідування — об'єктивний виклад інформації
(розподіл думок і фактів).
Ø Переконання — схиляння на
свій бік опонентів або нейтрально налаштованих осіб.
Ø Наукові
дослідження — вивчення різних явищ, відкриттів,
фактів на основі унікальних он-лайн джерел.
Веб-квести можуть охоплювати, як окрему проблему, навчальний предмет,
тему, так і бути міжпредметними.
КЛАСИФІКАЦІЯ ВЕБ-КВЕСТУ
Б.
Додж визначив принципи, за якими здійснюється класифікація Веб-квесту:
1.
За тривалістю виконання:
короткострокові та довгострокові.
2.
За предметним змістом: монопроекти
та міжпредметні веб-квести.
3.
За типом завдань, які виконують
студенти.
Основні типи Веб-квестів:
1.
Конструкторський Веб-квест вимагає
від студента створення продукту або плану дій з виконання певної мети в певних
межах.
2.
Творчий Веб-квест вимагає від
студентів створення будь-якого продукту в заданому форматі. Творчі проекти
схожі з кострукторськми, але вони більш вільні та непередбачувані в своїх
результатах.
3.
Веб-квест з розв’язання спірних
проблем передбачає пошук і представлення різноманітних, інколи протилежних
думок з однієї проблеми, спроба привести їх до консенсусу.
4.
Переконуючий веб-квест має на меті
створення продукту, який здатний переконати будь-кого. Таке завдання виходить
за межі звичного переказу або репродукції та вимагає від студентів розроблення
аргументів на користь висновків, що одержані за результатами роботи у
Веб-квесті.
5.
Веб-квести із самопізнання
орієнтовані на розширення знань, інтелекту студентів, які розвиваються через
дослідження он-лайн та офф-лайн ресурси. Прикладом такого проекту може бути
веб-квест «Ким я буду, коли закінчу університет?», який має на меті вивчення
ресурсів Інтернет, пов’язаних із майбутньою кар’єрою.
6. Аналітичний
веб-квест досліджує взаємозв’язок речей реального світу в межах заданої теми.
Такі завдання вимагають від студентів аналізу, узагальнення, виокремлення
окремих ознак, наслідків та ін., обговорення їх.
7.
Оцінні веб-квести передбачають
здійснення класифікації студентами запропонованих речей, виконання ними ролі
судді або іншої особи.
8. Наукові
веб-квести слугують для здійснення знайомства та залучення студентів до
наукових досліджень в різних галузях знань. Інтернет наповнений історичною,
науковою інформацію.
Берні Додж визначив два види веб-квестів:
1. Короткострокові веб-квести
Наприкінці такого веб-квесту студент
стикнеться зі значною кількістю нової інформації, котру розумітиме.
Короткостроковий веб-квест матиме за мету набуття елементарних знань з певної
теми. Він може охоплювати період близько кількох занять, протягом якого
студенти переглядатимуть вибрані сайти для того, щоб знайти потрібну
інформацію, і використовуватимуть її у класі для досягнення поставлених
навчальних цілей.
2. Довгострокові веб-квести
Після завершення такого веб-квесту студент
грунтовно проаналізує отриману інформацію, продемонструє розуміння матеріалу,
самостійно створюючи та ускладнюючи завдання для роботи над темою. В цьому
полягає основна відмінність між короткостроковими та довгостроковими
веб-квестами – у другому випадку студенти повинні змінити інформацію, що
одержали, перетворюючи її в новий продукт: доповідь, презентацію, інтерв’ю чи
дослідження. Довгострокові веб-квести можуть тривати кілька тижнів або й навіть
навчальний семестр.
2. 1 СТРУКТУРНІ КОМПОНЕНТИ
ВЕБ-КВЕСТУ
Будь-який
веб-квест повинен включати в себе наступні структурні компоненти:
Ø Вступ, де чітко описані головні ролі
учасників або сценарій квесту, попередній план роботи, огляд усього квесту,
обов’язково вказуються терміни проведення роботи.
Ø Центральне завдання, яке
зрозуміло, цікаво і здійснимо. Чітко визначено підсумковий результат
самостійної роботи (наприклад, задана серія питань, на які потрібно знайти
відповіді, прописана проблема, яку потрібно вирішити, визначена позиція, яка
повинна бути захищена, і зазначена інша діяльність, яка спрямована на переробку
і представлення результатів, виходячи із зібраної інформації).
Ø Список інформаційних ресурсів (в
електронному вигляді — на компакт-дисках, відео та аудіо носіях, у паперовому
вигляді, посилання на ресурси в Інтернет, адреси веб-сайтів по темі), необхідних
для виконання завдання. Цей список повинен бути анотований.
Ø Опис процедури роботи, яку
необхідно виконати кожному учаснику квесту при самостійному виконанні завдання
(етапи).
Ø Опис критеріїв та параметрів оцінки
веб-квесту. Критерії оцінки залежать від типу навчальних завдань,
які вирішуються в веб-квесті.
Ø Керівництво до дій (як
організувати і представити зібрану інформацію), яке може бути представлене у
вигляді напрямних питань, які організовують навчальну роботу (наприклад,
пов'язаних з визначенням часових рамок, загальною концепцією, рекомендаціями по
використанню електронних джерел, виставленням "заготовок"
веб-сторінок тощо.)
Ø Висновок, де підсумовується досвід, який буде
отриманий учасниками під час самостійної роботи над веб-квестом. Іноді корисно
включити на закінчення риторичні запитання, що стимулюють активність учнів
продовжити свої досліди в подальшому.
Етапи роботи над веб-квестом:
Початковий етап (командний).
На
цьому етапі студенти знайомляться з основними поняттями з обраної
теми, матеріалами аналогічних проектів. Розподіляються ролі в команді: по 1-4
людини на 1 роль. Всі члени команди повинні допомагати один одному і вчити
роботі з комп'ютерними програмами.
Рольовий етап.
Цей
етап представляє собою індивідуальну роботу в команді на загальний результат.
Учасники одночасно, відповідно до обраних ролей, виконують завдання. В процесі
роботи над веб-квестом відбувається взаємне навчання членів команди умінь
роботи з комп'ютерними програмами та Інтернет. Команда спільно підводить
підсумки виконання кожного завдання, учасники обмінюються матеріалами для
досягнення спільної мети.
Завдання.
Цей
етап, по-перше, включає в себе пошук інформації по конкретній темі та розробка
структури звіту (у вигляді веб-сайту, веб-сторінки, презентації, буклету тощо).
По-друге, це створення матеріалів та доопрацювання матеріалів для звіту.
Заключний етап.
Команда
працює спільно, під керівництвом викладача, відчуває свою відповідальність за результати
дослідження. За результатами дослідження проблеми формулюються висновки та
пропозиції. Проводиться конкурс виконаних робіт, де
оцінюються розуміння завдання, достовірність використовуваної інформації, її
ставлення до заданої теми, критичний аналіз, логічність, структурованість
інформації, визначеність позицій, підходи до вирішення проблеми,
індивідуальність, професіоналізм подання. В
оцінці результатів беруть участь як викладач, так і студенти шляхом обговорення або інтерактивного голосування.
Досвід показує, що найсуворішими суддями робіт є самі студенти. Тут важливо в заключному етапі,
коли робиться публічне представлення виконаних робіт, організувати
конструктивне обговорення. Відкрите оцінювання власної роботи і роботи колег
дозволяє вчитися бути коректними у висловлюванні зауважень, визначати
найцікавіші знахідки у виконаних завданнях, формулювати власні критерії
оцінювання.
Ключовим
розділом будь-кого веб-квесту являється детальна шкала критеріїв оцінки,
спираючись на яку, учасники проекту оцінюють самих себе, товаришів по команді.
Цими ж критеріями користується і викладач. Веб-квест є комплексним завданням, тому оцінка його
виконання повинна ґрунтуватися на декількох критеріях, орієнтованих на тип
проблемного завдання і форму представлення результату. Досить
складним питанням є оцінка Веб-квеста.
Коментарі
Дописати коментар